warszawa, PL
+48 507.717.345
lukasz@chinfo.pl

Skandal! Polacy kopiują Chińczyków!

Skandal! Polacy kopiują Chińczyków!

..no i się doczekaliśmy. Tyle było gadania o kopiowaniu w Chinach pomysłów z Zachodu a tu nagle wyrasta coś, pod co nieświadomie zostaliśmy podłączeni i kopiujemy Chińczyków! Tak, my super kreatywni ludzie wychowani w oparach wolności. Mówię tu o zmorze nauczycieli podstawówek, gimnazjów i rodziców nieletnich dzieci. Mówię tu o ultra uzależniającej, czyli dobrej, aplikacji na smartfony – TikTok! Jest problem i my go rozwiążemy:)

TikTok? A co to jest? Ktoś by zapytał..

Appka jak appka. Ku zdziwieniu wielu nie powstała w Dolinie Krzemowej, ani w Nju Jork Sity tylko w tych „zacofanych Chinach Ludowych”. Właścicielem jest ByteDance (字节跳动 czyt. zìjié tiàodòng). Na rynku lokalnym odpalono ją w 2016 roku. Rok później poszła w szeroki świat. Jak podaje Wikipedia, Tiktok jest przetłumaczony na 75 języków i rok temu miał ponad miliard pobrań nie wliczając ściągnięć na telefony z systemem android w samych Chinach.

Zakładając, że:

  • kolejny rok to długi czas na ściągnięcie appki
  • Chińczyków z telefonami ‚powered by android” też jest sporo
  • Liczba użytkowników jest mniejsza od liczby pobrań
  • appka jak kiedys Facebook, jest prosta i dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji, …bardzo uzależniająca

…strzelam że obecnie TikTok może mieć globalnie ok. 2 miliardów użytkowników! Nie, nie przesadzam 🙂

-Zaraz zaraz, a ile my mamy ludzi na Ziemi i jaki to procent? – Duuuuży!

Jeśli tą liczbę przemnożymy przez średnią ilość godzin, która użytkownik poświęca na przeglądanie TikToka, a jest to godzinka, to pokuszę o stwierdzenie, jest to świetna globalna maszynka do reklam i zjadacz czasu.

Co robi Tiktok?

TikTok bawi, uczy i monetyzuje! Pierwotnie była to aplikacja do nagrywania, krótkich filmów dla społeczności ‚lip singers„. Młodzież podkładała swoje twarze pod znane melodie i było/ jest śmiesznie. Potem zaczęło się pokazywanie swoich talentów i zabawnych sytuacji w pracy i życiu prywatnym. Do tego dochodzą wyzwania i pokazywanie, kto śmieszniej odegra ten sam żart, scenkę. Obecnie jest tam wszystko i dla wszystkich. Sztuczna inteligencja, na rozwijaniu której wyrósł byteDance, dobierze treści tak, że nie będziesz się nudził. Średni czas zaangażowania ma rosnąć.

Kreatywność vs. Kopiowanie

TikTok w Chinach występuje pod nazwą dǒuyīn (抖音). Wersja chińska aplikacji ma swoje bazy na wydzielonych od wersji globalnej serwerach. Do globalnej wersji aplikacji wpuszczana jest twórczość z Chin i na początku stanowiła jej znaczny wolumen w całości dostępnego materiału. Filmy te są okrojone z chińskich hashtagów i opisów, co by nie mieszać odbiorcom. Trzeba przyznać, ze sporo z nich jest bardzo ciekawych i można powiedzieć.. praktycznych. Polscy twórcy próbują swoich sił w układach choreograficznych wymyślonych przez ich chińskich rówieśników. W tytule napisałem o kopiowaniu Chińczyków. Róbmy to, póki da się na tym zarobić!

Platforma daje duże pole do pokazania kreatywności. To właśnie pobudzanie kreatywności podczas tworzenia scenariuszy filmików lub zwyczajnie ciekawych pomysłów na ujęcia jest największym argumentem korzystającej z tiktoka młodzieży.

Jak to przekuć na swoje?

Pytanie nr 1. : Jaki procent użytkowników publikuje- tzn coś z tym robi oprócz oglądania innych?

Pytanie nr 2: Jaki procent użytkowników publikujących rzeczywiście tworzy -tzn. wymyśla i nagrywa autorskie gagi, a nie tylko pokazuje swoja minę i fryzurę przy filmiku innej osoby?

Pytanie nr 3: Jaki procent, nazwijmy to, oryginalnych twórców świadomie wykorzystuje filmy do budowania marki osobistej lub reklamowania produktu?

Powyższe pytania mają za zadanie pokazać lejek użyteczności tej aplikacji. Jako rodzic uważam, że jesteśmy bezsilni wobec mocy algorytmów, które rządzą użytkownikami aplikacji typu TikTok. Jedyna szansa dla nas i naszych dzieci, to wykorzystać tę aplikację do realizacji celu przyświecającego jej twórcom. Zarabiajmy poprzez zabieranie innym czasu reklamując siebie lub własny produkt. Teraz możemy robić to globalnie.. no może prawie globalnie. Uważam, ze powinniśmy uczyc takiego podejścia nasze dzieci. Jeśli jeszcze uda nam się zaszczepić w nich zdolność krytycznego myślenia, to jest szansa, że nabiorą odporności na bezmyślny konsumeryzm.

A co jeśli nie tworzysz marki osobistej lub nie masz produktu / usługi? – Kupuj to, co Ci TikTok i jego przyszli liczni reklamodawcy sprzeda. Koncerny spożywcze typu Danone, Nestle i wiele innych doskonale zdają sobie sprawę z tego, co się tu dzieje. Firmy te będą wolały sponsorować tiktokowych influencerów i zareklamować się na platformie oficjalnie. Nie będzie chętnych na przepalanie budżetu na reklamy w telewizji, która lata świetności ma już za sobą. Tak więc podziwiaj innych i marnuj czas oraz docelowo bądź klientem okulisty 🙂

Epilog

Jestem fanem Tiktoka, tak jak jestem fanem każdej aplikacji spod znaku mediów społecznościowych. Oprócz tego, że są to maszynkami do zbierania danych i platformy reklamowe, dają też szanse małym firmom zaistnieć w świadomości przyszłych klientów poprzez budowanie własnej społeczności. Każdorazowo jednak aktywność na Tiktoku powinna być przemyślana. Nie ma co przepychać się w tłumie dawców darmowych materiałów wideo. Tam jest przecież miejsce na kreatywność … ale przede wszystkim kreatywność biznesową,choćby miała byc kopiowaniem sprawdzonych metod.

// Łukasz Gierejkiewicz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *